Algemene Voorwaarden van Autohuis Mulder
Toepasselijkheid
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten van de ondernemer waarbij de ondernemer diensten van welke aard ook aan klant levert;
- Door het sluiten van een overeenkomst gaat de klant uitdrukkelijk en ontegenzeggelijk akkoord met deze voorwaarden.
Verplichtingen van de ondernemer
- De verplichtingen van de ondernemer hebben te allen tijde het karakter van een inspanningsverplichting;
- De door de ondernemer opgegeven termijnen zijn indicatief. de ondernemer spant zich in om deze termijnen na te komen. Overschrijding van enige termijn geeft klant nimmer een recht op schadevergoeding en dan wel de overeenkomst op deze grond te ontbinden, tenzij sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van de ondernemer.
Verplichtingen klant
- Klant zal de ondernemer alle informatie die de ondernemer naar zijn oordeel nodig heeft voor het correct uitvoeren van de overeenkomst steeds tijdig, juist en in gewenste vorm ter beschikking stellen;
- Indien klant bij een legitimatie een of meerdere vervalste documenten toont, komt dit voor rekening en risico van de klant zelf.
Tarieven
- De tarieven worden genoemd in de overeenkomst, de geldende tarievenlijsten en in de onderhavige voorwaarden, die allen onderdeel uitmaken van de overeenkomst.
- Alle prijzen en tarieven genoemd in de overeenkomst zijn exclusief de verschuldigde BTW;
- De ondernemer heeft te allen tijde het recht de tarieven te wijzigen. De nieuwe tarieven gelden dan ook voor de lopende overeenkomst. De ondernemer zal de nieuwe tarieven één maand voor de ingangsdatum daarvan bekendmaken. Indien de wijziging een verhoging inhoudt van 10% of meer kan klant de overeenkomst tussentijds ontbinden.
Betaling
- De facturen van de ondernemer zijn gebaseerd zijn op de prijzen en tarieven zoals omschreven in de overeenkomst dan wel in de alsdan van toepassing zijnde tarievenlijsten;
- Betalingen, zowel de aanbetaling als de reguliere betalingen,geschieden contant of door middel van bijschrijving op de bankrekening van de ondernemer;
- Betalingen zijn opeisbaar vanaf de dag en tijd waarop de levering is overeengekomen.
Meerwerk
- De ondernemer maakt bij het aangaan van de overeenkomst een ruwe schatting van de kosten. Deze schatting kan afwijken van de daadwerkelijk uit te voeren werkzaamheden. Indien de ondernemer dient uit te breiden met meer dan 20% ten opzichte van het geschatte aantal uren, is er sprake van meerwerk;
- Indien de ondernemer meent dat van meerwerk sprake is, zal hij klant zo snel mogelijk (mondeling) op de hoogte stellen van de prijs en de termijn waarbinnen de diensten kunnen worden geleverd. Klant wordt geacht akkoord te zijn met de uitvoering van het meerwerk en de daaraan verbonden kosten en overige consequenties, tenzij hij/zij daartegen mondeling of schriftelijk bezwaar maakt.
Prijsopgave en termijn
- De opdracht voor werkzaamheden wordt het bij voorkeur schriftelijk vastgelegd. De ondernemer geeft vooraf een indicatie van de prijsopgave en een opleveringsdatum;
- Wordt bij een niet-vaste prijs het repareren van de auto meer dan 10% duurder dan vooraf bij benadering was aangegeven, dan moet de ondernemer deze kostenstijging met de klant bespreken;
- De klant mag de overeenkomst met de ondernemer altijd tussentijds opzeggen. De kosten die de ondernemer op het moment van het opzeggen al heeft gemaakt moeten worden vergoed door de klant en betreffen een schatting van 15% van de totale verkoopprijs;
- De in het vorige lid genoemde schade moet binnen tien dagen na tussentijdse opzegging worden betaald. Als de klant na tien dagen niet heeft betaald, mag de ondernemer de klant schriftelijk mededelen dat de klant de overeenkomst alsnog moet nakomen. De klant kan dan dus geen beroep meer doen op de tussentijdse opzegging;
- De ondernemer meldt, zodra deze hiervan op de hoogte is, aan de klant dat de werkzaamheden later dreigen te worden afgerond dan de overeengekomen leveringsdatum. De ondernemer deelt ook mede wanneer het werk naar schatting afgerond zal zijn;
- Bij overschrijding van een definitieve leveringsdatum heeft de klant recht op een redelijke schadevergoeding, tenzij er sprake is van overmacht van de ondernemer.
Onderhouds- en reparatiewerkzaamheden
- Als een klant bij de opdracht vraagt om de oude onderdelen dan krijgt hij die na het vervangen in beginsel zijn bezit, behoudens de in dit artikel genoemde uitzonderingen;
- Wanneer er een garantieclaim moet worden afgehandeld tussen de ondernemer en een garantiegever, zoals een fabrikant of een importeur, dan kan de ondernemer weigeren de onderdelen af te geven;
- Als de klant niet, of niet op tijd, om de onderdelen heeft gevraagd, dan worden de vervangen onderdelen eigendom van de ondernemer, zonder dat de klant enig recht op vergoeding hiervoor toekomt;
- Op noodreparaties wordt geen enkele garantie gegeven;
- De werkzaamheden in het kader van onderhoud en reparatie dienen gezien te worden als dienstverlening, waarbij er aan de zijde van ondernemer slechts een (beperkte) inspanningsverplichting ontstaat.
Garantie op auto’s en onderdelen en accessoires
- De verkoper staat ervoor in dat het geleverde product beantwoordt aan de overeenkomst (conformiteit). De verkoper staat er bovendien voor in dat het product die eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik nodig zijn, alsmede voor een bijzonder gebruik. Treedt er een probleem op binnen twaalf maanden na aflevering, dan gaat de wet ervan uit dat het gekochte bij de aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord. De ondernemer kan daarnaast commerciële garantie verlenen indien partijen dit overeen zijn gekomen. De ondernemer zal hiervoor dan een duurzaam schriftelijk bewijs (in overeenstemming met de daarvoor geldende wetgeving), alsmede de op de commerciële garantie van toepassing zijnde voorwaarden, te overhandigen aan de klant;
- Op nieuwe auto’ s en op nieuwe onderdelen geeft de fabrikant of importeur fabrieksgarantie. Daarnaast heeft een klant eveneens zijn wettelijke rechten;
- Op gebruikte auto’s kan de ondernemer eventueel commerciële garantie verlenen indien partijen dit overeen zijn gekomen. De ondernemer zal hiervoor dan een schriftelijk bewijs alsmede de op de commerciële garantie van toepassing zijnde voorwaarden, overhandigen aan de klant. De ondernemer hoeft, tenzij anders overeengekomen, geen garantie te geven op zaken welke reeds bekend waren voor het sluiten van de overeenkomst en welke mondeling of schriftelijk aan de klant zijn medegedeeld en welke hieropvolgend door de klant geaccepteerd zijn;
- Bij een reparatie of vervanging op basis van de garantie zorgt de verkoper/reparateur voor een passende oplossing voor vervoersproblemen van de klant, tenzij anders overeengekomen;
- De ondernemer zet op de koopovereenkomst de kilometerstand van de auto, voor zover van hem gevergd kan worden, na controle in de relevante registers. De verkoper geeft hiermee aan dat de op de overeenkomst vermelde stand ‘logisch’ is, tenzij expliciet op de overeenkomst is vermeld dat deze ‘onlogisch’ is en de klant met deze vermelding uitdrukkelijk schriftelijk heeft ingestemd;
- Op los geleverde gebruikte onderdelen wordt nooit garantie verstrekt. Defecten die zijn ontstaan buiten de Europese Economische Ruimte (EER) vallen niet onder de garantie op gebruikte auto’s, tenzij de klant aantoont dat de defecten niet zijn ontstaan door van de EER afwijkende omstandigheden, zoals relatief minder goede wegen of brandstof
Klachten:
de klant dient in geval van klachten met betrekking tot een of meerdere door de ondernemer geleverde goederen, verleende diensten en/of het door de ondernemer in rekening gebrachte bedrag, binnen 2 maanden een gemotiveerde klacht in.
Persoonsgegevens:
de ondernemer is verwerkingsverantwoordelijke in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Toepasselijk recht
- Op deze voorwaarden is Nederlands recht van toepassing;
- Door acceptatie van de toepasselijkheid van deze voorwaarden stemt klant ermee in dat de ondernemer zich het recht voorbehoudt geschillen die voortvloeien uit of samenhangen met deze overeenkomst voor te leggen aan de bevoegde rechter.
